שיפור הזריזות בשיעורי תנועה

כיום ברור כי פעילות גופנית הינה כלי יעיל ואפקטיבי, לשיפור התפקוד הגופנית. אולם, מחקרים מהשנים האחרונות (יינתנו המשך) הראו כי לפעילות הגופנית ה”מסורתית”, השפעה מועטה על שיפור היכולת אצל אנשים החולים בדלקת פרקים. ממצאים אלו הביאו לבחינה מחודשת של תוכניות ההתערבות שמטרתם שיפור יכולות. אחת ההבנות הייתה שההצלחה הנמוכה יחסית של ההתעמלות המסורתית, הייתה בכך שהיא לא דרשה מהמתאמנים לבצע פעולות הדורשות מיומנויות מורכבות ומיומנויות הקשורות לביצוע פעולות מורכבות מחיי היום יום, כגון שינויי כיוון, שינוי רמות גובה, סיבובים, צעידה מעל מכשולים ועוד).
במחקר שביצעו פיטסג’רלד ועמיתים ( 2011) נבדק האם תוכניות התערבות אשר תכלולנה תרגילים לשיפור הזריזות ותרגילים המוגדרים יותר “תזזיתיים”, ישפרו את היכולת התפקודית של המשתתפים בצורה רבה יותר.
המחקר בחן את השיפור עבור אנשים החולים בדלקת פרקים וכאבים בברך. אנשים אלו מתלוננים באופן תדיר על פגיעה והתדרדרות לבצע פעולות מחיי היום יום. מטרת המחקר הייתה להראות כי תרגילים לשיפור הזריזות מכילים מגוון רחב יותר של יכולות מוטוריות ויכולים לשפר בצורה רחבה יותר את יכולת התפקוד היום יומית.
ומה יסייע בשיפור הזריזות?
מכיוון שבמחקר נבדוק האם שיעורי התנועה משפרים הן את איכות החיים, הן את היכולת לבצע פעולות מחיי היום יום והן את הזריזות – אבקש לבדוק האם הקנייה של יציבה דינמית יותר עשוייה לסייע בהשגת המטרות אותן בוחן המחקר.
מורים רבים לתנועה ויציבה עסקו בסוגיה כיצד ניתן באמצעות לימוד יציבה דינאמית לשפר את יכולת הזריזות והתגובה ואת היכולת לבצע פעולות פונקציונליות מגוונות.
אני מאמין כי לימוד של יציבה או עמידה דינאמית יסייעו לתלמידים בהבנה טובה יותר של המבנה הדינאמי של הגוף ויאפשרו להם לבצע תנועות ופעולות בצורה יעלה יותר ואף ישפרו את המהירות בה הם מבצעים פעולות מחיי היום יום.