שיעורי תנועה בבתי אבות – קידום בריאות ושיפור התפקוד היום יומי
מאמר זה יסביר על החשיבות של שיעורי תנועה בבתי אבות ועל החשיבות של שיעורי התנועה שאני פיתחתי – בשיפור התפקוד היומיומי של הקשישים המשתתפים בשיעורים.
שיטת התנועה שפיתחתי לעבודה עם גיל הזהב או עם קשישים בבתי אבות מבוססת על ההנחה שיש צורך לשפר את יכולת התגובה של הקשישים ואת היכולת ליצור תיאום של אברי הגוף השונים בזמן ביצוע פעולות, ולא רק לשפר יכולות גופניות המנותקות מפעולות אותן הם מבצעים בחיי היום יום.
לכן אני עובד עם הקשישים במספר אספקטים:
הכנסת קצב וריתמוס לתנועת הגוף
חידוד החושים ופיתוח יכולת תגובה
ביצוע תנועות מלאות ולא קצרות ונקודתיות
שיעורי תנועה בבתי אבות לפי הגישה שלי
אני מלמד שיעורי תנועה בבתי אבות מזה שש שנים ופיתחתי גישה ייחודית לעבודה עם הקשישים.
המטרות העיקריות בשיעורי התנועה הן
- ביצוע תנועות שאינן מנותקות מתנועות אותן הם אמורים לבצע בחיי היום יום.
לדוגמא: אוחזים בגילי קרטון ומנסים לסחוט אותו לכיוונים נגדיים כך שכתף אחת מסתובבת אחורה והאחרת קדימה. כמו ממש לסחוט סמרטוט
- ביצוע פעולות ותרגילים היוצרים חיבור בין אברי הגוף ומפריק הגוף השונים.
בגיל מבוגר מפרקי הגוף נוקשים ונעולים ולכן אם מבקשים מהקשיש לבצע תנועה כלשהי מיוגה או מטאי צ'י – הוא יבצע אותה בצורה נוקשה ונקודתית. המטרה בתרגילים שלי היא שמפרק אחד יזיז מפרק אחר. לדוגמא כאשר הם צריכים לזרוק כדור אלי, היד תלך אחרוה ותמשוך איתה את הכתף, תוך כדי שהכתף הנגדית תידחף קדימה. בזמן הזריקה –תקרה פעולה הפוכה והדבר ייצור תנופה גדולה יותר ותנועה בכל חוליות הגב
- חידוד החושים, פיתוח יכולת תגובה
הקשים מחזיר מקל וצריך לגונן על ראשו, ואני מגיע עם מקל אחר ו"תוקף" אותו כל פעם מכיוון אחר.
אוחזים בבלון מעל הראש, עוזבים אותו, ובדרך לרצפה צריך לתפוס אותו שוב. הרעיון הוא לדעת לגייס את כל הגוף לביצוע תגובה למשהו שקורה לפתח, כמו למשל כוס שנשמטת מהיד
- ביצוע תנועות מלאות תוך כדי גיוס עוצמה וגיוס של הגוף כולו
דוגמאות – אני נשען על הקשיש בעת שהוא יושב והוא צריך להדוף אותי מעליו על ידי כך שהוא נשען לכיווני ואז מיישר את היידים בבת אחת
מידע כללי
שיעורי תנועה כאמצעי לשיפור יכולות
מספר מחקרים בדקו את השפעתן של גישות תנועתיות שונות על התפקוד היום יומי ואיכות החיים אצל מבוגרים.
Connors , Piles & Nicoles (2011) בדקו האם תרגול של שיטת פלדנקרייז יכולה לשפר את התפקוד המוטורי של המשתתפים ולהפחית כאב או אי נוחות בחיי היום יום. במחקר השתתפו 48 אנשים בגילאים שונים. ממצאי המחקר הראו שאנשים אשר תרגלו את שיטת פלדנקרייז למשך תקופה, דיווחו על שיפור בביצוע מטלות גופניות, ירידה ברמות הכאב, ועל שיפור באיכות החיים.
פעילות גופנית פונקציונאלית לשיפור תפקוד אצל אנשים מבוגרים
תכניות פעילות גופנית מומלצות לעתים קרובות למניעה או עיכוב נכות בגיל מבוגר. תכניות המשלבות אימון פונקציונלי, אשר עושה שימוש בתנועות דומות לביצוע פעולות יומיומיות, עשויות להיות מתאימות להמלצה כזו (Liu ועמיתים, 2014). בכדי לבדוק זאת, בוצעה סקירה ספרותית בנושא ההשפעות של אימון פונקציונלי על כוח השרירים, תפקוד פיזי, ופעולות יומיומיות אצל אנשים מבוגרים. הסקירה כללה שלוש עשרה מחקרים שעמדו בקריטריון ההכללה. מאפייני תוכנית ההתערבות הראו שתרגילי ניידות היו האלמנט הנפוץ ביותר באימון פונקציונלי על פני לימודים. התוצאות הראו השפעה חיובית על חוזק שרירים, שיווי משקל, ניידות, וביצוע פעולות יומיומיות, במיוחד כאשר תוכן האימון היה ספציפי לתוצאה זו. הסקירה הראתה כי ביצוע של פעילות פונקציונלית יכולה לשפר באופן מובהק את היכולת לבצע פעולות מחיי היום יום אצל מבוגרים. (Liu ועמיתים, 2014)
החשיבות של שיעורי תנועה לקשישים במסגרת בתי אבות או בתי גיל הזהב
היכולת לבצע פעולות יומיומיות (ADL) היא חיונית לחיים עצמאיים. אובדן כוח שריר הקשור בגיל עלול לסכן את יכולת זו ולגרום למוגבלות ברמה זו או אחרת. לדוגמא, התקדמות של חולשת שרירים מגבילה את היכולת לאחוז באובייקטים, שבשלב מאוחר יותר עשוי להגביל את היכולת לפתוח צנצנת. חוויית קושי ביכולת לבצע פעולות יומיומיות והסתמכות על אחרים אינה קשורה רק לירידה באיכות החיים אלא גם להגדלת הסבירות לצורך במעבר לבית סיעודי לטווח ארוך. (ליו ועמיתים, 2014)