ניתוח הגישה התנועתית בשיעור תנועה שהעברתי.  (בהשפעת רות זיו אייל).

א. מושגי יסוד:

  1. כוח משיכה והשפעתו על הגוף.
    "הכל מתחיל לרטוט, להתקלף. המשקל נמשך אל האדמה".
    "הרכנת הראש מחברת אותנו למשקל שלנו ולעצמנו".
  2. תנועה נכונה מתרחשת במפרקים.
    "הברכיים מקבילות- כמו יצול, המרפק צריך להתכופף. האגן צונח בכל תנועה".
  3. מרכז משקל חזק.
    " להרחיק את התנועה ממרכז הגוף. כפות הרגליים מאזנות אותנו".
  4. בהליכה ובתנועה נוצרת "סחיטה" בגב.
    "מה קורה בגב? סוג אחר של סחיטה, כשהראש הולך או נשאר".
  5. תנועה מובילה להליכה.
    "מוסיפים לתנועה הרמת ירך וזה לוקח אותנו להליכה."

 

ב. המושגים המורכבים:

  1. "למעלה ומעל"- המיקום הנכון של הגב ביחס לגוף.
  2. אגן משוחרר- כיצד משחררים את האגן ולאיזה כיוון.
  3. כל מפרק משפיע על הסמוכים לו.

 

ג. תרגילים ורצפי תנועה מוגדרים.

השיעור מורכב מתרגילים אשר מובילים אחד לשני. כל מספר תרגילים עובדים על אותם חלקים בגוף, במספר דרכים שונות ובכולם- מלבד ההתמקדות באיברי התנועה המרכזיים, יש דגש על לזכור את עקרונות התנועה הבסיסיים ביותר.

חלק מסדרות התרגילים מתבצעות בעמידה, חלק בישיבה, וחלק בשכיבה.

ד. עקרונות תנועתיים מרכזיים:

  1. התנועה צריכה להיות טבעית ופרקטית. לא עושים תנועות המנותקות מחיי היום יום והינן למטרות אסתטיות.
  2. "כיוון נגדי" ו"רוורסביליות".  לכל תנועה חייב להיות "כיוון נגדי", בגוף- איבר שיאזן את הגוף וכיוון הנגדי ויאפשר "רוורסביליות".
  3. בכל תנועה תהיה התנגדות לכוח המשיכה וויתור לכוח המשיכה.
  4. תנועה אינה מתרחשת בקוים ישרים. היא תמיד מעגלית וקשורה לתנועה הטבעית – מעגלית הקיימת ביקום.
  5. הליכה ותנועה היא תמיד "קדימה". "מוסיפים לתנועה הרמת ירך וזה לוקח אותנו להליכה."
  6. אדם המנותק ממשקל גופו, יהיה מנותק מהתנועה של עצמו ובכלל מעצמו.
  7. למצוא את מקור התנועה: תנועה אינה יוצאת מקצוות הגוף ,אלא ממרכז המשקל ומהמפרקים המרכזיים.
  8. תמיד נשארים ערניים:  "למרות ההרפייה, הבטן התחתונה נשארת ערנית. משהו נשאר מוחזק ומוכן לפעולה. אם נצטרך לזנק, נאסוף את מרכז המשקל ונקפוץ כמו חתול".

 

ה. העקרונות האסתטיים של הטכניקה:

  1. טבעי זה יפה. אין צורך להוסיף "קישוטים".
  2. חוסר מודעות לפן האסטטי של התנועה: תשומת לב לתנועה ולא לאיך שהיא נראית.
  3. לעשות את ההכרחי בלבד. התנועה הנכונה מתרחשת  כשהיא נחוצה ופרקטית.
  4. הרקדן אינו מרוכז בעצמו אלא מסביר פנים לעולם.

 

קרא עוד על אימפרוביזציה ותנועה