מנח גוף אופטימאלי

מהי עמידה ואילו כוחות משפיעים על גופנו?

קו הכובד של האדם הינו קו דמיוני העובר דרך מרכז הגוף וכאילו חוצה את הגוף לחצי קדמי וחצי אחורי(לא בהכרח באופן סימטרי) ולחצי שמאלי וחצי ימני.  ישנה נקודה בכף הרגל בה צריך לנחות משקל הגוף בכדי להשיג איזון אופטימאלי .

את משקל הגוף מדמים בנקודה אחת, שהיא מרכז הכובד. בהמשך לכך, מדמים את כל משקל הגוף נופל בנקודה אחת בכף הרגל שהיא הנקודה שבה מתאזן משקל הגוף. כשאנחנו מזיזים את הגוף קדימה , הנקודה הולכת לכיוון אצבעות כף הרגל, וכשאנחנו מזיזים את הגו והירכיים לאחור, הנקודה עוברת לעקב.המקום הנכון של המשקל הינו במרכז כף הרגל, מעט לכיוון הקרסול, כך ששריר השוק צריך לפעול על מנת למנוע נפילה לפנים.

מנח ה יציבה והתנועה הטוב ביותר הוא כאשר הקו הדמיוני האנכי של קדמת הגוף מקביל לקו האנכי של אחורי הגוף. בין שניהם נמצע הקו הדמיוני של מרכז הכובד. הקו האנכי העולה מהאדמה “לתוך” גוף האדם, במצב עמידה, עובר דרך פיקת הברך ומעט לפני מפרק הברך. כך יוצא שמשקל הגוף מושך את הברך מעט קדימה. רצועות של הברך מספיקות כדי למנוע ממנה ליפול ולכן אין צורך בהפעלת שרירים. אם נכופף את הברכיים יותר מידי , הן יצאו מהציר המרכזי של המשקל ואז יהיה צורך בהפעלת שרירים כדי למנוע מפילה אל הרצפה. בעמידה זקופה , גוף האדם מאוזן על הירכיים ולכן אין צורך במאמץ שרירי רב. למרות זאת, בכדי לשמור על הגוף במצב עמידה, נדרשים שרירים הפועלים לאיזון ללא הרף.

בכדי להישאר עומדים- כפות הרגליים חייבות לדחוף את הקרקע מעט בכל רגע. כשמדברים על איזון הגוף, אין טעם לדבר על איבר מסוים ביחס לעצמו, אלא על מיקום האיבר ביחס לשאר הגוף וביחס לדריכה של כפות הרגליים על הקרקע.
לעמוד הבית: יציבה נכונה