מדוע צריך ללמוד תנועה?

מה “המטרה” בתנועה ומדוע אנו עוסקים בכך?

המטרה של מנגנון התנועה בגוף האדם הוא לאפשר לנו לבצע את כל הפעולות היומיומיות הדרושות לנו בכדי לחיות חיים עצמאיים: לדבר, לנשום, להזיז את הגוף ממקום למקום, להתכופף, להתרומם, לאחוז בדברים, להרים דברים, לדחוף, לקפוץ, לברוח, או להסתתר. (גם עמידה במקום מוגדרת בספר זה, כתנועה).

אולם, את כל הפעולות הללו יכולים מרבית האנשים לבצע גם בלי שמישהו יסביר להם על מערכת התנועה של גופם, כפי שהחיפושית אינה צריכה שיסבירה לה על התיאום בין צד ימין לצד שמאל בכדי ללכת בקו ישר.

מדוע, אם כן, על בני האדם לעסוק להכיר, ללמוד  ולהבין את תנועת הגוף שלהם?

שימוש בטוח  ובריא בגוף

לבני האדם  מבנה פגיע ושביר יותר מאשר לשאר היונקים, בעיקר מכיוון שהאדם עומד זקוף על בסיס צר של שתי כפות רגליים. הדבר הופך כל פעולה למורכבת יותר ואף מסוכנת במידה ולא מבצעים אותן במידה נכונה. הסיכון יכול להיות בטווח המיידי או בטווח הארוך, אך הוא קיים, ובייחוד אצל אנשים שאינם משתמשים בגופם בצורה נכונה. הפנמה של עקרונות תנועתיים מסייעת רק לשמור על הגוף בריא ושלם, אשר אינו נשחק בפעילות יומיומית בלתי נכונה, ומסייעת לפעול בצורה המיטיבה עם הגוף ושומרת עליו.

חיזוק הגוף באמצעות תנועה נכונה

אצל מרבית האנשים קיימת הפרדה בין החיים עצמם לבין זמנים המוקדשים להתעמלות ולחיזוק הגוף. חדרי הכושר ומכוני היוגה והפילאטיס תורמים להפרדה הזו מפני שבמוסדות אלו, אנשים מבצעים פעולות לחיזוק אשר מנותקות מסוג התנועות ומסוג הפעולות שהם מבצעים בחיי היום יום. טענתי היא כי שימוש נכון בגוף יוכל לאפשר לאנשים לחזק את שרירי הגוף שלהם – תוך כדי החיים עצמם. אינני שולל פעולות יזומות של  חיזוק  הגוף. להיפך: בכדי להיות מסוגלים לחזור לשאת את משקל גופנו בצורה נכונה –חיזוק הגוף בצורה יזומה הוא הכרחי . אך חשוב להבין שהמטרה שלשמה אנו צריכים להתחזק איננה אסטטית אלא פרקטית.

תנועה טבעית, נכונה ויעילה

בכדי להבין מהי תנועה “טבעית”, וכיצד ראוי לנו המבוגרים לבצע פעולות יומיומיות בצורה נכונה, כדאי שנסתכל על ילדים המשחקים עם עצמם: אפשר להבחין כי הם יכולים לבצע “עבודה” אינסופית, ללא עצלות, ללא לאות וללא קיצורי דרך של מבוגרים: בכדי לסדר דבר מה הנמצא על הרצפה, הם יתיישבו, או לפחות ירדו לכריעה, ולא ינסו לסדר זאת בעזרת כיפוף של הגב בלבד. בכדי לעשות בריכת מים בחול הם אינם “מקצרים” את הדרך: הם פוסעים אל המים, כורעים אל הגלים, ממלאים דלי במים, מתיישרים, חוזרים, מתיישבים, שופכים את המים, קמים שוב, חוזרים לים וחוזר חלילה. גופם של הילדים מבצע “מלאכה”  לאורך כל היום, בצורה חיננית ונעימה, אך כמעט תמיד יעילה, ומבלי  להרגיש שהם “עובדים”, מבלי  להישחק או להתעייף.

בספר זה ננסה להבין כיצד נוכל גם אנו, המבוגרים להשתמש בגופנו בצורה כה חיוניות, ומבלי להרגיש כבדים ועייפים וכיצד ניתן לבצע את כל אותן ה”מלאכות” והפעולות אותן הזכרנו למעלה, בצורה טובה ויעילה יותר, אשר לא רק מגדילה את ה”תפוקה” אלא מאפשרת לגוף לתפקד באופן הממלא אותו חיות, ואנרגיה בלתי נדלית.