ישיבה נכונה – עקרונות עבור תוכנית חינוך גופני במשרד החינוך

התבקשתי על ידיד מרצים בכירים במכללת וינגייט לחוות את דעתי לגבי ישיבה נכונה.

 

הם כרגע כותבים את הפרק בנושא קידום בריאות בחינוך הגופני שייכתב כחלק מתוכנית הלימודים החדשה בחינוך גופני של משרד החינוך
נושא היציבה נכלל בפרק זה ויש להם חילוקי דעות על אופן הכתיבה ועל השאלה אם ניתן בכלל ללמד יציבה נכונה.

 

אז מה שאני כתבתי: עקרונות ישיבה נכונה

בישיבה מנח האגן והגב צריך להיות בעצם נייטרלי
נייטרלי משתי בחינות:
א. עמוד השדרה נמצא מעל האגן. בערך מעל עצמות הישיבה והמפגש שלהן עם הכיסא
ב . עמוד השדרה מקבל תמיכה מהכיס ומשחרור האגן בלבד. אין שום משיכה או איסוף של הבטן, החזה, הגב התחתון, מפרק הירך, האגן או הצוואר.

הווה אומר:
מבחינת מיקום הגב – אסור לקרוס לאחור אל המשענת (אלא כאשר מחליטים לעשות כן ולנוח אל המשענת). אסור להחזיק את הגב זקוף על ידי משיכה או החזה של חלקים בגב.

מה שצריך לקרות זה שהאגן יהיה כבד ומשוחרר כך שמשקל הגב משתחרר לתוך עצמות הישיבה הנמצאות מתחת לכתפיים.

אזור הגב התחתון לא מקבל קיעור מוגזם ולא קימור מוגזם. נשאר במנח הטבעי שלו.

אלמנטים המסייעים בישיבה נכונה
1. זווית של 90 מעלות בין שוק לירך
2. כפות רגליים מונחות על האדמה עם רווח של לפחות 15 ס”ח ביניהן ובין הברכיים
3. ידיים משוחררות – מרפק נמוך ככל האפשר כדי לשמור על כתפיים משוחררות
4. מבט פונה אל האופק כדי לא להרים יותר מידי את העיניים והצוואר.

וכמובן לא ניתן לעשות זאת לפרקי זמן ארוכים. צריך להתאמן כל פעם מספר דקות .