אורן לם אבחון לקויות למידה. ד”ר אורן לם מכון יעל

ד”ר אורן לם הינו מייסד ומנכ”ל מכון יעל לטיפול בלקויות למידה, אבחון לקויות למידה ודיסלקציה

עם השנים התגלה שמספר רחב מאוד של ילדים (וגם של מבוגרים) סובל מלקויות למידה. לקויות הלמידה השונות, לרבות דיסלקציה, ניתנים לאבחון ויש לכך מטרה חשובה. לאחר אבחון מתאים ניתן לסייע באמצעות אסטרטגיות של טיפול בלקויות למידה. מלבד העובדה שניתן בדרך זו להביא לשיפור מרשים בהישגים הלימודיים, יש בכך רווח לא פחות חשוב. שיפור הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות הם בעלי תועלות לטווח הארוך.

ליצירת קשר עם מכון יעל
התקשר אלינו בטלפון:
04-8383373

הפתרון מתחיל כאשר מגלים מעורבות

מומחים מסבירים שכמעט בכל המקרים של דיסלקציה ולקויות למידה בילדים, מרגישים ההורים בסימנים מקדימים. גם אם הם לא יודעים לשים בדיוק את האצבע על מהות הבעיה, הם מרגישים שהילד מתמודד עם קושי מסוים.

הורה שרוצה לגלות מעורבות ולסייע יוכל לפנות למכונים מתאימים לאבחון. לרוב, כאשר מדובר בילד בגיל בית הספר, יש מקום להתייעצות עם גורמים חינוכיים, עם מורים ועם יועצי בית הספר. בצורה כזאת ניתן לספק חומר רקע חיוני למאבחנים מקצועיים.

כדאי לדעת שילד בלתי מאובחן עשוי לפתח עם הזמן תחושה של ערך עצמי נמוך. יש גם כאלה שמצליחים להסתיר את הבעיה, אך לרוב הדבר מלווה בהשקעת אנרגיה מיותרת שפוגעת בהם עצמם. לכן, תשומת לב הורית ביחד עם מעורבות של אנשי חינוך הם הדרך הטובה ביותר לגילוי מוקדם.

ליצירת קשר עם מכון יעל
התקשר אלינו בטלפון:
04-8383373

אבחנה והבחנה לצורך טיפול

לפני שמתחילים לטפל בבעיות שונות של לקויי למידה חשוב להקפיד על אבחון לקויות למידה ודיסלקציה. מכיוון שיש הרבה מאוד לקויות שונות, רק אבחון מדוקדק יצליח לפתוח את הדרך לטיפול הנכון ביותר והמותאם ביותר. בין היתר ישנם:

  • קשיים שעיקרם בקריאה – הללו מאפיינים חלק ניכר מהסובלים מדיסלקציה אך גם אחרים.
  • קשיים שעיקרם בכתיבה – בעיות בכתיבה כוללות טעויות כתיב, שיכולי אותיות, כתב בלתי ברור.
  • הפרעות של קשב – יש הסבורים בטעות שבעיות קשב מאפיינות רק אנשים עם בעיות התנהגות. טעות זאת מביאה להתעלמות מילדים עם בעיות קשב שנחשבים ל”מופנמים”.
  • יש גם קשיים נוספים, חלקם בעיבוד מידע מילולי ויש גם שילובים של לקויות שונות.
  • למידע על שיפור קשב וריכוז באתר של אורה גולן ליחצו כאן
  • אודות ד”ר אורן לם

ד”ר לם חוקר בתחום הנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית ומפתח שיטות אבחון וטיפול ייחודיות לשיקום לקויות קריאה והפרעות קשב. שיטות האבחון והטיפול שפותחו על בסיס מחקריו המדעיים משמשות כיום מומחים להוראה מתקנת ומטפלים אחרים בלקויות למידה. פיתוחים אלה מבוססים על חקר תהליכים עצביים – חישוביים ובעקבותיהם יישומים לתחומי הטיפול. יישומים אלה התאפשרו לאחר הקמת חברת דיזי-ויזי במימון משרד המדע ומשרד התמ”ת שאורן לם שימש כמנהלה המדעי.

אורן לם, נולד בשנת 1950, גדל והתחנך בחדרה ובהמשך בירושלים, שם נמנה על בוגרי הגימנסיה העברית רחביה. שירת בצה”ל כקצין ביחידה קרבית במלחמת ההתשה ואח”כ במלחמת יום הכיפורים. אלמן ואב לשלושה ילדים נועה, עידו ויוני. עבודת המחקר אותה הגיש בעת לימודי הדוקטורט התמקדה בנושא מרכזי במגרש הנוירופסיכולוגיה העולמית דאז “הרכיב P300 של הפוטנציאל המוחי המעורר כמדד לתהליכי תיעוד בזיכרון”. הוסמך כדוקטור (D.Sc) על ידי הטכניון בשנת 1987.

ד”ר אורן לם הישגים מדעיים ומקצועיים

עבודתו המחקרית והקלינית של ד”ר אורן לם  מאז סיום לימודיו התמקדה בתחומים נוירופסיכולוגיים מובהקים ומחקריו פורסמו בכתבי עת מדעיים מוכרים וידועים ברחבי העולם. במסגרת עבודתו המחקרית פיתח ד”ר אורן לם מערכת וטכניקה לאבחון וטיפול בלקות קשב חזותי לצד טכניקות אבחנה וטיפול בלקות לשונית ספציפית המכשילה רכישת קריאה – דיסלקסיה התפתחותית. לם הוא חבר סגל בכיר בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, שם הוא מלמד קורסים שעניינם היבטים קוגניטיביים ונוירופסיכולוגיים של לקויות למידה והפרעות קשב. לם הוא חבר מערכת בכתבי עת בינלאומיים העוסקים בנוירופסיכולוגיה של לקויי למידה כגון דיסלקסיה, דיסגרפיה, דיספרקסיה, דיסקלקוליה (ותחומים נוספים) וחבר צוות המועצה להשכלה גבוהה לבדיקת תכניות לימודים אקדמיות להכשרת מאבחנים ומטפלים בלקויות למידה.

ד”ר אורן לם – פעילות מקצועית קלינית וציבורית

ד”ר אורן לם נמנה על מייסדי עמותת ג”ל (גשרים ללמידה) עמותת המאבחנים והמטפלים בלקויי למידה ואף נבחר כיו”ר בין השנים 1997 – 2006. במסגרת תפקידו זה הוביל לם מאבק ציבורי ומשפטי למיסוד מקצועי וחקיקה הולמת באשר להכשרה והאתיקה הנדרשת ממאבחנים ומטפלים בתחום. תחילת המאבק היה באמצעות עתירה לבג”ץ המוכר כיום כבג”ץ לם נגד משרד החינוך. פסיקת בג”ץ בעתירה תמכה באופן מלא בעמדתו של לם והעמותה ומשמשת מאז כפסיקה תקדימית המבצרת את חוק היסוד בישראל באשר לחופש העיסוק. כמו כן עוסק ד”ר לם באופן אינטנסיבי בעבודה קלינית בתחום האבחון הקוגניטיבי של לקויות למידה והפרעות קשב במסגרת “מכון יעל” להערכת תפקודי חשיבה ולמידה לו הוא משמש כמנהל המדעי. בעבר היה ליועץ ועדת החינוך של הכנסת בתחום לקויות למידה וממייסדי המכינה הקדם אקדמית ללקויי למידה במכללת תל חי והראש האקדמי הראשון שלה.