הליכה נכונה והליכה בלתי נכונה

stepהדבר אשר מאפשר לגוף לצעוד הוא מערכת התנועה אשר הופכת את האנרגיה המתקבלת מדחיפת האדמה – לתנועה קדימה. אין צורך לנתח כיצד בדיוק זה מתרחש אך לדעתי חשוב להבין מהם האלמנטים המאפשרים לגוף האדם (העומד מאונך לאדמה) להתקדם באופן מיטבי. כמובן שגם אנשים שאינם שומרים על האלמנטים הללו יכולים לצעוד, אולם אז הצעידה נשארת "ענייה" ואין ניצול מספיק של הדינאמיות שבגוף. בחלק זה של הספר אנסה להסביר מהם האלמנטים והעקרונות המסייעים לצעידה נכונה.

עקרונות צעידה נכונה 

עיקרון ראשון: שחרור משקל בעת דריכה

עיקרון שני: דחיפת האדמה

עיקרון שלישי: החשיבות של הרמת ירך ושליחת הברך קדימה

עיקרון רביעי: הצורך בתפיסה רב כיוונית של הצעידה

הליכה בלתי נכונה

הליכה נכונה היא האחות הגדולה של יציבה נכונה. מכאן ניתן להסיק משהו על הליכה בלתי נכונה… אז ככה:

מה היה קורה אילו לא היינו מרימים את הירך, ולא מכופפים ופושטים את הברך. פשוט שולחים את הרגל קדימה, כמובן גם מבלי לגלגל את כף הרגל?

כמובן שעדיין היינו מתקדמים, מפני שהאינרציה פועלת לתנועה קדימה. הרגל האחורית הייתה מגיעה קדימה על ידי התנופה בלבד – מכוח האינרציה. מהאינרציה היא גם ממשיכה אל הצעד. אולם האגן היה "נשפך" קדימה כמו גם הבטן ולא היה מושפע מהתנועה. מכיוון שהאגן לא היה נותן "כיוון נגדי" על ידי הסיבוב שלו לאחור, היה צורך במשהו אחר שיאזן את הגוף. לכן בציורים רבים של "הליכה נכונה", רואים את הגב נטוי לאחור, כך שהמשקלו יאזן את המשקל הנמצא מלפנים. שרירי הגב הם האחראים שהאדם לא ייפול קדימה.

child walkingהם אמורים להספיק במקרה שהגוף מאוזן מעל מרכז המשקל והאגן נותן כיוון נגדי. כאשר אין תנועה באגן ואין "כיוון נגדי", השרירים הללו לא מספיקים ואנשים מטים את הגב לאחור.

תופעה אחרת בהליכה שבה המשקל רק נזרק קדימה היא מניעה של הנפילה על ידי כיפוף של האש לאחור ומתח בלסת, או על ידי כיווץ של החזה למעלה או אחורה ומשיכה של הכתפיים לאחור.

דבר נוסף המתרחש כאשר לא מכופפים את הברך ולא מרימים ירך הוא שמשקל הגוף עובר מרגל לרגל בכל צעד, והגוף מתגלגל מצד לצד.

טעות נפוצה נוספת היא מעין מניפולציה המתרחשת במפרק הירך כדי להעביר את הירך מאחורה לקדימה. זו פעולה הרסנית בירך והיא נובעת מכך שפשוט לא משתמשים במכאניקה של הגוף.

כל התגובות לאי התנועה באגן- אשר בעצמה פוגמת בתנועתיות הגוף – רק מפחיתות עוד יותר את תנועתיות המפרקים ואת הדינאמיות של הגוף.

לקטגוריה- עקרונות צעידה נכונה